L’Ajuntament de l’Eliana celebra, com cada any, en col·laboració amb el Centre d’Estudis Local de l’Eliana (CEL), els actes commemoratius de la República, que se celebraran en aquest 2026 del 14 al 19 d’abril amb una programació diversa que combina exposicions, música, cinema, conferències i activitats participatives.
La setmana s’iniciarà el dimarts 14, coincidint amb l’efemèride de la proclamació de la II República, amb la inauguració de l’exposició “Dones de la República fent història”, a la Sala Almudena Grandes del Centre Sociocultural. La mostra posa el focus en el paper fonamental de les dones en aquest període històric i comptarà amb la participació de representants de l’àmbit associatiu i cultural. La jornada es completarà amb el concert de l’Agrupació Vocal Dissonants, sota el títol “Dissonants canta a la República”.
El programa continuarà el dijous 16 amb la conferència “De la Residència de Senyoretes a la Unió de Xiques (1931-1939)”, a càrrec de la investigadora Cristina Escrivà Moscardó, que abordarà l’accés de les dones a l’educació i la seua participació en els processos de transformació social durant la República.
El divendres 17, l’Auditori acollirà la projecció de la pel·lícula “La invasió dels bàrbars”, una proposta ambientada a la València de 1939 que convida a reflexionar sobre la memòria històrica i les conseqüències del conflicte.
La programació culminarà el diumenge 19 amb el tradicional esmorzar republicà al parc, en el passeig Secondo Baldín, una trobada oberta a la ciutadania que pretén fomentar la convivència i la participació en un ambient pròxim i reivindicatiu.
Amb aquesta iniciativa, l’Ajuntament reafirma el seu compromís amb la memòria democràtica, la divulgació històrica i la promoció dels valors de llibertat, igualtat i participació, oferint espais de reflexió i trobada per a la ciutadania.







