El ple de l’Ajuntament de Riba-roja de Túria ha aprovat una proposta de l’equip de govern del PSPV en la qual es reconeix, públicament, la figura de Salvador Ronda Soriano, alcalde de la localitat durant la Segona República (1931-1936) per la seua contribució al progrés educatiu i social, la defensa de les llibertats i la democràcia durant els seus anys de mandat.
La decisió plenària es pren arran de la petició formulada per l’Associació per a la Recuperació de la Memòria Històrica de Riba-roja de Túria sobre la important labor desenrotllada per Salvador Ronda al llarg dels anys que va durar el seu govern en el citat període històric. La sol·licitud ha comptat amb el suport de l’equip de govern del PSPV, a més de Compromís i Esquerra Unida-Unides Podem i el rebuig de Vox i el PP.
La proposta plenària destaca el treball que va desenrotllar Ronda Soriano com a alcalde durant el seu mandat en la Segona República en la qual el sector educatiu va cobrar una especial rellevància amb la creació del Grup Escolar Blasco Ibáñez, actual CEIP Cervantes. A més, la iniciativa afig que l’alcalde es va preocupar, principalment, de l’atenció a les persones de la localitat més vulnerables.
La petició de l’Associació per a la Recuperació de la Memòria Històrica de Riba-roja de Túria subratlla “el seu compromís amb la igualtat, l’educació i el seu suport a l’autonomia valenciana, a més del seu tarannà conciliador”. Ronda Soriano va patir, també, la repressió al finalitzar la guerra civil, amb confiscacions, treballs forçats i persecució pels seus ideals democràtics, sent considerat víctima de la dictadura franquista”.
Per estos motius, l’associació sol·licitant reclama la denominació d’un espai públic de rellevància amb el nom de “Alcalde Salvador Ronda”, com un homenatge a la figura i la labor que va dur a terme durant els seus anys de mandat a Riba-roja de Túria. L’elecció de l’espai que portarà el nom de Salvador Ronda s’ha consensuat entre l’entitat sol·licitant i l’ajuntament.
Finalment, la proposta de designació de l’espai que portarà el nom de “Alcalde Salvador Ronda” comprén el tram entre la caserna de la Guàrdia Civil (avinguda Pacadar 18) fins al camp de futbol Roberto Gil, conegut com a avinguda del Poliesportiu. La idoneïtat de l’elecció respon a la proximitat a l’actual CEIP Cervantes, antic Grup Escolar Blasco Ibáñez fundat pel mateix Salvador Ronda, i, també, a l’escassa afectació que esta modificació pot suposar per al número de vivenda existent en la zona.
La decisió plenària compta amb el suport jurídic i legal vigent en l’actualitat, a través de la Llei 20/2022 de Memòria Democràtica en la qual s’establixen els deures de les administracions públiques per “reconéixer i reparar moralment a les persones que van patir persecució o violència per raons polítiques o ideològiques durant la dictadura franquista i preservar la memòria democràtica com a garantia de no repetició”.
L’Associació per a la Recuperació de la Memòria Històrica de Riba-roja de Túria destaca el caràcter conciliador de Ronda Soriano “capaç de mediar en conflictes i defendre els valors democràtics en temps difícils, una bona persona de la qual fan poble, comunitat, casa i de les quals cal recordar i honrar” i subratlla el projecte educatiu de l’alcalde “perquè l’educació arribara a tots, independentment de la seua situació social, amb igualtat d’oportunitats al marge del sexe, l’ètnia, la religió les condicions socials i les capacitats”.
Finalment, esta entitat manifesta que recordar el passat amb rigor històric “no és polititzar ni dividir sinó enfortir la democràcia, reconéixer a Salvador Ronda és combregar amb una idea de poble que aposta per l’educació, la justícia social, preserva els seus signes d’identitat i defén la convivència pacífica; la memòria democràtica no és només el passat, és apostar pel futur que volem construir, els pobles que coneixen la seua història caminen amb major fermesa cap al demà, agraïts amb les bones persones”.
La regidora de Memòria Històrica de Riba-roja de Túria, Eva Lara, ha subratllat “el compromís que este govern per les llibertats i la democràcia en el nostre municipi en una conjuntura en la qual alguns partits es dediquen a un revisionisme històric perillós i a enaltir idees i propugnar projectes polítics basats en la xenofòbia i el racisme; per això, és de justícia reconéixer el treball que va realitzar per Salvador Ronda en la seua lluita per les llibertats i la democràcia en el nostre municipi”.








