L’Ajuntament de Riba-roja de Túria ha aprovat la resolució de la condició d’agent urbanitzador a l’empresa encarregada del programa d’actuació integrada (PAI) de la Gavina en incomplir els acords continguts en el conveni bilateral firmat l’any 2003. A més, les obres pendents en este programa es duran a terme de manera directa.
El ple de l’Ajuntament de Riba-roja de Túria ha acordat, també, quantificar en 27.482 euros la indemnització que la citada mercantil haurà d’abonar en concepte de danys i perjuís causats pels incompliments en l’execució del contracte. Esta quantitat haurà de ser abonada per l’empresa urbanitzadora d’este programa urbanístic en els terminis legals establits a este efecte.
L’acord plenari s’ha aprovat per unanimitat de tots els grups amb representació a instàncies de l’equip de govern del PSPV com a impulsor de la proposta a la qual s’han unit el Partit Popular, Compromís, Vox i Esquerra Unida-Podem. La decisió establix un termini de quinze dies per a tant l’urbanitzador com l’avalador puguen presentar els documents i justificacions que estimen oportunes.
Cal recordar que va ser l’any 2003 quan les dos parts, empresa urbanitzadora i ajuntament, van firmar el conveni en el qual es preveia l’execució del sector dos en el denominat PAI de la Gavina. L’any 2004 es va aprovar en el ple l’adjudicació com a agent urbanitzador respecte del pla parcial i el document d’homologació, al costat del corresponent aval bancari.
No obstant això, la Comissió Territorial d’Urbanisme va aprovar al desembre de 2005 l’aprovació definitiva de l’homologació i el pla parcial al compliment de determinats condicionants. L’any 2006 es detecten obres sense llicència al costat de la carretera CV-372 per part del Servici Territorial de Planificació i en el 2007 per part de la Conselleria de Medi Ambient es realitza un requeriment a l’ajuntament sobre les citades obres després d’una visita dels tècnics inspectors a la zona. A continuació, l’empresa urbanitzadora presenta la documentació en la qual s’arrepleguen les esmenes requerides.
La Comissió Territorial d’Urbanisme va aprovar de manera definitiva l’homologació i el pla parcial del sector de la Gavina l’any 2011 i l’any 2012 se li va requerir la formalització del contracte de programació i el projecte de reparcel·lació per al seu sotmetiment a informació pública. No obstant això, l’urbanitzador va atendre de manera parcial els requeriments per a la tramitació definitiva del pla urbanístic.
L‘Ajuntament de Riba-roja de Túria va emetre l’any 2020 un informe en el qual es recorda l’obligació de l’agent urbanitzador de conservar les obres fins a la seua recepció i se li requerix per a prendre les mesures oportunes en matèria de seguretat i salut necessàries. En el citat informe consta la possibilitat que l’ajuntament puga iniciar l’expedient de penalitats i/o resolució per incompliment.
L’informe tècnic subratlla que el termini d’execució de les obres d’urbanització “s’ha excedit àmpliament i estant les obres pendents de finalitzar és evident que s’ha produït una demora en el compliment dels terminis assumits en l’execució del PAI” i constata que ha incorregut en demora respecte del compliment del termini total per a l’execució de les obres d’urbanització.
Per tot això, de l’incompliment es deriva la ineficàcia del conveni, la cancel·lació del PAI, la resolució de l’adjudicació i pèrdua de la condició d’agent urbanitzador i la subsistència del projecte respecte de les actuacions pendents. El ple de Riba-roja de Túria ha aprovat confiscar-se de l’aval bancari per valor de 72.471 euros per a dur a terme les obres d’urbanització pendents d’executar.
La regidora d’Urbanisme de Riba-roja de Túria, Teresa Pozuelo, ha afirmat que este pla urbanístic “és un altre més dels plans urbanístics heretats en el seu moment del Partit Popular que demostren la manera de governar i gestionar durant els anys del boom urbanístic i que ara hem de resoldre i esmenar perquè es puguen dur a terme totes les actuacions pendents d’executar des de fa tant de temps”.







